Er staat een tocht van 66 mijl voor de boeg. Vertrek is echter bepaald door het getij. brighton is langzaam aan het verzanden. Dat zag je in de haven ook duidelijk. Op sommige plaatsen zag je duidelijk de bodem. Niet omdat het zo helder was, maar zo ondiep. Gisterenavond lag een ander schip aan de steiger ruim droog op z’n kiel.
Uiteindelijk dan toch vertrokken, heerlijk windje. Gennaker snel gehesen. Tot aan Beachy Head was het goed zeilen op de gennaker. Toen begon de wind flink aan te trekken en moesten we weer pal voor het lapje. alles weer vast zetten en gaan. Blijft een lastige koers. Eigenlijk te veel zeil.
Onderweg passeerden we ook nog de nul meridiaan, en gingen we weer over naar Westerlengte.
Bij Dungeness werden we opgeroepen uit te wijken, verder de zee in, aangezien er schietoefeningen gehouden werden. Er kwam steeds meer wind. 7 bf. De zee bouwde zicht steeds meer op. Dover binnenlopen is dan een hele toer. Voor de deur staan inmiddels flinke rollers, die door de pieren alle kanten op geslingerd worden. Toch op een goede manier de pier gerond en de zeilen laten zakken.
Elk schip wordt naar binnen begeleid, aangezien er druk gebouwd wordt aan de haven van Dover. Er komt een hele nieuwe haven.
Getracht hier met z’n allen in de kroeg een simpele maaltijd te nuttigen, maar doordat er nog “minderjarigen” bij waren mochten we de kroeg niet in. (Engeland!)
Toen uiteindelijk maar bij een Italiaan naar binnen gegaan. Ook goed eten trouwens.
Dit werd uiteindelijk de haven waar iedereen zijns weegs ging. Er waren nog schepen die helemaal naar het noorden moesten, oa naar Andijk en Makkum.
Logstand 11476 nm. Motoruren 953 hr.