8 juni tot 13 juni Lowestoft Rally

Lowestoft Rally met Jan-Willem, Rijk, Herman en mijzelf.
Op woensdag vanuit Dintelmond vertrokken, samen met de Juffer en de Theorique, helaas was de wind pal tegen. We hadden die dag niet veel geluk, want tot aan de Roompot marina hadden we de wind altijd tegen, dus de hele dag gelaveerd.  Gisteren liep de heenreis als een trein. Op de motor vanuit de sluis de Roompot opgevaren. 1,5 uur op de motor. Dit stuk lag pal in de wind. Daarna de zeilen gehesen en tot aan Lowestoft over stuurboord gehangen. De wind trok in de loop van de dag flink aan tot 6 BF. Om een uur of 11 ’s avonds was de wind wel zo’n beetje op. Alleen het laatste stukje voor de kust hebben we nog gemoterd tot in de haven.

Om half twee lagen we vast in Lowestoft. We waren de eerste die er waren. Nog lekker even nagezeten en geborreld en toen naar bed, rond 3 uur. De volgende dag toch al weer redelijk vroeg wakker. In de loop van de dag druppelden ook de deelnemers van de small ships race binnen. Kleine scheepjes met een enkele of een dubbele bemanning. De 2 gezusters liep als eerste binnen, een speciale Kolibri 5.60. Een redactuer van het blad zeilen als tweede. Afgepeigerd. Mannen van de SSR, petje af. Lowestoft, place of all places. Alles is behoorlijk vervallen en ziet er niet zo mooi uit. Het zal wel een arme streek zijn. Morgen is het plan om met de trein naar Norwich te gaan. Het is nu half vier BST. We gaan ons zo dadelijk melden om het certificaat en het glas in ontvangst te nemen. Vanavond hebben we in het clubhuis het jaarlijkse rallydiner met de bonsen van de RN&SYC.

Alvast weer ven de weerfiles bekeken voor de terugtocht. Het bleek in de loop van zondag en maandag flink te gaan waaien samen met slecht weer (regen). Dit lijkt ons (eb vele van de anderen) niet wat en gaan dus zaterdagmorgen vertrekken. Na het diner in ieder geval vroeg naar bed. Afgelopen nacht was nl. niet zo lang. We vertrokken om 01.00 NZT weer uit de haven.  Buiten bleek er nog niet zo veel wint te staan, daarom de gennaker nog even geprobeerd. Al snel ging dit veel te hard. Dus weer eraf. Vanaf toen liep de boot als een speer. Tussen de 8 en 9 knoop over de grond was heel normaal. Om 03.00 zondagmorgen waren we weer bij de Goereesluis in Stellendam. We werden zeer snel geschut en gingen direct na de sluis bij een vissersboot aanleggen. Een lekker drankje en hapje en hup naar bed voor een paar uurtjes slaap. ‘s Morgens kwamen Rudy en Hinke ook door de sluis, die waren afgelopen week naar lonen geweest en waren via Ramsgate hiernaartoe gekomen. Om een uur of elf vertrokken we weer naar de thuishaven Dinteloord.

Het was een zeer geslaagde tocht met snelle overtochten. De boot is geslaagd.